Missie en visie

Het leren staat bij ons centraal. Hierbij gaan wij voor kwalitatief goed onderwijs. Op De Voorhof vinden we het belangrijk dat alle kinderen zich gezien, gehoord en begrepen voelen. Bij ons mag een kind zichzelf zijn. De Voorhof staat voor bewegend leren! Wij begeleiden kinderen in het ontdekken en verder ontwikkelen in hun eigen ontwikkeling. Het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen vormt voor ons de basis voor een optimale ontwikkeling. We besteden veel aandacht aan het groepsproces en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit om de sociale veiligheid te waarborgen. Op De Voorhof leren we met en van elkaar. In de ochtenden besteden we voornamelijk aandacht aan rekenen, taal, lezen, spelling en schrijven. In de middag is er in ons onderwijsprogramma voornamelijk ruimte voor de zaakvakken, de sociaal emotionele methode en creatieve vakken.

De kinderen

Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Op De Voorhof leren kinderen vanuit een veilige situatie verantwoordelijkheid te nemen en keuzes te maken. Kinderen ontwikkelen zich tot bewuste initiatiefrijke wereldburgers, die onderdeel zijn van de maatschappij. De kinderen leren te denken in mogelijkheden en leren een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de samenleving. Kinderen worden gestimuleerd om taakgericht, betrokken en zelfstandig te zijn. De kinderen willen we begeleiden door ze medeverantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces. Kinderen leren samen te werken, kritisch te kijken en zetten hun creatief denk- en werkvermogen in

De leerkrachten

Het overbrengen van kennis, vaardigheden en gedragingen zijn de basis. Rust in de school is hierbij helpend. De leerkracht geeft didactisch sterke instructies via een didactisch model en heeft de leerlijn voor ogen. De leerkracht benut zijn professionele ruimte om vanuit de leerlijn, met het leerdoel voor ogen, lessen zelf vorm te geven binnen én buiten de school. Dit past goed bij ons bewegend leren concept.
De leerkracht is zowel richtinggevend, begeleidend als coachend, waarbij ze kinderen binnen bepaalde kaders de ruimte geven om ideeën en oplossingen te vinden. Hierbij geeft de leerkracht het kind lopende de dag keuzemogelijkheden. In het werk zelf bij de inloop via een keuzebord of de weektaak, maar ook op de plek waar ze werken. Zo kan er in het lokaal, maar ook op het leerplein (zelfstandig) gewerkt worden.
Op De Voorhof is het sociaal welbevinden een onmisbaar aspect. De leerkrachten werken aan een goed pedagogisch klimaat. Pedagogische voorwaarden die onze leerkrachten daarbij voor ogen houden zijn: het goede voorbeeld zijn, kinderen ondersteunen, luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, en uitdagende omstandigheden creëren.

De partners

De samenwerking met ouders/verzorgers vinden wij waardevol. Ouders/verzorgers zijn voor ons educatief partner. Samen staan we om het kind. Meerdere ouder-kind-leerkracht gesprekken, Parro, Parnassys en Nieuwsbrieven zijn hierbij leidend. De betrokkenheid van ouders/verzorgers bij de school wordt gewaardeerd en gestimuleerd. We verwachten zo nodig ondersteuning bij het onderwijs aan hun kind, bijvoorbeeld bij huiswerk en georganiseerde (buitenschoolse) activiteiten. Andere partners, zoals Kunst Centraal en de bibliotheek, zijn ook onderdeel om een passend onderwijsaanbod aan te bieden.