Wij zijn verhuisd naar de splinternieuwe (Park)school en hebben bewegend leren centraal gezet!Wij zijn verhuisd naar de splinternieuwe (Park)school en hebben bewegend leren centraal gezet!!
Wij zijn verhuisd naar de splinternieuwe (Park)school en hebben bewegend leren centraal gezet!

Wij zijn verhuisd naar de splinternieuwe (Park)school en hebben bewegend leren centraal gezet!!

U bent hier:  Home  >  Bewegend leren in een splinternieuwe school..…
Terug naar de vorige pagina

Bewegend leren in een splinternieuwe school.... wie wil dat niet!

Wist je dat wij als volwassenen gemiddeld 8,5 uur per dag zitten en dat dat van jongs af aan al aangeleerd wordt?
Wist je dat stilzitten ook in het onderwijs al jaren de norm is?
Wist je dat kinderen in een basisschool per dag zo'n 5 uur stil zitten!
En tot slot
Wist je dat slechts 55% van de kinderen voldoet aan de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad.

Op De Voorhof is dat gelukkig anders! Bewegend leren staat op De Voorhof steeds meer centraal. Bewegen gecombineerd met leren heeft positieve gevolgen voor de leerprestaties van leerlingen. Fietsstoelen, balansborden, beweegkrukken, staand werken, flexplekken en lessen die binnen én buiten gegeven worden. Kinderen in de basisschoolleeftijd ontdekken de wereld vooral via hun lichaam. Van nature willen ze staan, bewegen en uiteraard ook zitten, als er maar afwisseling is. Dat bieden wij.

Beweging heeft tal van positieve effecten op het leerproces van kinderen. Alleen al een bewegingstussendoortje zorgt voor een oppepper in de klas en nieuwe energie om weer aan het werk te gaan. Door het bewegen vinden acute en structurele veranderingen plaats in de hersenstructuur. Deze hebben een positief effect op de executieve cognitieve functies van een kind (zoals planning, besluitvorming en bijsturing van het gedrag) en ook op diens aandacht en concentratie. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat beweging zorgt voor betere leerprestaties. Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden. Daarnaast vergroot bewegen het plezier in leren en laat het onderzoek zien dat je makkelijker leert en het geleerde langer onthoudt.

Koppel je het bewegen dus aan de leerstof dan beklijft het geleerde langer. Beweging betrekken bij het leren kan daarnaast zorgen voor een meer uitdagende leeromgeving en dit zorgt weer voor een hogere betrokkenheid. Bovendien is het aspect van ‘samen’ bij de activiteit vaak duidelijk aanwezig. Dit komt de sfeer in de school tegen goede. Genoeg redenen om met elkaar in beweging te komen!

De Voorhof heeft een onderwijssysteem waarbij bewegen en leren gecombineerd wordt. Het is onze missie om van bewegend leren een vast onderdeel te maken in ons onderwijssysteem. Dit doen we vanaf groep 1 tot groep 8. We proberen bewegend leren laagdrempelig toe te passen in de praktijk. Het meubilair op onze school is gericht op bewegen. Zo zijn er in de school deskbikes, bewegende krukken, balansborden en staanplaatsen 7 aanwezig. Leerkrachten passen per dag minimaal twee coöperatieve werkvormen toe, waarbij kinderen en leerkrachten gestimuleerd worden om in beweging te komen. Daarnaast krijgen de leerkrachten de ruimte om vanuit de leerlijn, met het leerdoel voor ogen, lessen zelf vorm te geven binnen of buiten de school. Binnen deze lessen kan bewegend leren centraal staan.

Contactgegevens

De Voorhof
De Looch 3
4133 DK Vianen
infovoorhof@fluenta.nl
0347 373527